Strona główna | Galeria zdjęć | Aktualności | Księga gości | Informacje | Nauczyciele | Linki | Promyczek | Nasza szkoła | Publikacje nauczycieli | Publikuj
Wybierz dział publikacji
Wpisz szukane słowa
Wyszukaj w:

Publikacje / konspekty / Maciej Herwart - Konspekt zajęć z socjoterapii. Jak sobie radzić ze złością. X


Autor: Maciej Herwart
opublikowano: 2010-01-05 :: 20:39






Konspekt zajęć z socjoterapii

Konspekt zajęć z socjoterapii.

 

Temat zajęć: Jak sobie radzić ze złością.

 

Prowadzący: Maciej Herwart

 

Liczba uczniów: 9

 

Wiek uczniów: 16 do 17 lat lat

 

Czas zajęć: 90 minut

 

Miejsce zajęć: świetlica

 

Cele zajęć:

Resocjalizacyjne:

Kształtowanie umiejętności kontrolowania własnej złości. Kształtowanie umiejętności odreagowania własnych napięć.

Edukacyjne:

Zapoznanie uczniów z nieagresywnymi sposobami rozwiązywania problemów emocjonalnych.

Rewalidacyjne:

Kształtowanie kompetencji społecznej poprzez ukazanie konstruktywnych sposobów rozwiązywania konfliktów             i radzenia sobie z własną agresją i złością.

 

Zapoznanie uczniów ze sposobami eliminowania negatywnych emocji i zachowań agresywnych. Odprężenie i wyciszenie się uczniów (budowanie poczucia bezpieczeństwa).

 

Po zrealizowanych zajęciach uczeń:

 

Uświadamia sobie potrzebę kontrolowania własnej złości.

Potrafi wskazać sposoby rozładowania napięcia emocjonalnego.

Potrafi zastosować przynajmniej jedno ćwiczenie relaksacyjne.

 

 

Formy pracy: zbiorowa, indywidualna, grupowa,

 

Metody pracy:

odgrywanie scenki ( złość i zadowolenie),

słowna-mini wykład informacyjny, pogadanka,

ćwiczenie ,,Moja wściekła mina,”

burza mózgów,

praktyczna-pokaz,

techniki relaksacyjne.

 

Środki dydaktyczne: kartki od bloku, pisaki, płyta cd z muzyką relaksacyjną, koc, plansza ,, fizyczne oznaki złości”         ( załącznik nr 1), karty dialogowe ,,Klanza”, tekst do relaksacji ( załącznik nr 2).

 

Część wstępna.

 

Rundka – termometr nastroju.

Ćwiczenia z Kinezjologii Edukacyjnej.

Emocje-podział i rodzaje.

Uczniowie wymieniają emocje, które znają.

Podział emocji – emocje przyjemne i emocje nieprzyjemne. Uczniowie wymieniają , które emocje są dla nich przyjemne, a które nieprzyjemne.

Rozpoznawanie emocji na podstawie rysunków twarzy z kart dialogowych ,,Klanza”. Uczniowie z 80 kart przedstawiających ludzkie twarze wybierają karty przedstawiające emocje przyjemne i emocje nieprzyjemne. Podział klasy na dwie grupy. Jedna grupa wybiera z pośród kart twarze przedstawiające przyjemne emocje, a druga twarze przedstawiające nieprzyjemne emocje.

Odegranie scenki przez ucznia. Wcielenie się w osobę zadowoloną i rozzłoszczoną.

 

 

Część właściwa.

 

Wyjaśnienie celu treningu kontroli złości.

Co wyzwala w nas złość (wyzwalacze złości) ?

          -Uczniowie wymieniają sytuacje, które wyzwalają w nich złość.

Jak możemy poznać, że jesteśmy źli (sygnały złości)?

           Pytania pomocnicze dla nauczyciela:

          - Po czym możesz poznać, że robisz się zły ?

          -Jak wielu z was się czerwieni? Odczuwa napięcie? Zaczyna się pocić? Czuje się źle lub ma mdłości?

          -Co zwykle robisz, gdy dostrzegasz te objawy?

          -Co się dzieje, gdy ignorujesz te objawy i złość ogarnia cię bardziej?

          Praca plastyczna :

          „Moja wściekła mina”- uczniowie rysują siebie, gdy są źli , wściekli i zdenerwowani.

          Omówienie prac. Przedstawienie rysunku ,,fizyczne oznaki złości” -załącznik nr 1.

Jak możemy zredukować lub osłabić złość (reduktory złości)?

           Burza mózgów – „Recepta na złość”. Uczniowie wymyślają sposoby radzenia sobie ze złością.

           Następnie wspólnie z prowadzącym opracowują „receptę”.

           Pierwszym krokiem w łańcuchu nowych zachowań dających uczniom większą samokontrolę oraz  

           więcej czasu na podjęcie decyzji skutecznej reakcji, jest użycie któregokolwiek lub wszystkich

           reduktorów złości.

 

Reduktor złości 1: głębokie oddychanie,

Reduktor złości 2: liczenie wstecz,

Reduktor złości 3: przyjemne wyobrażenia,

Reduktor złości 4: Napinanie i rozluźnianie

Reduktor złości 5: Kołyska

Reduktor złości 6: Świeca

Reduktor złości 7: Ściskanie rąk

Reduktor złości 8: Masaż barków

 

Relaksacja : Trening autogenny (załącznik nr 3).

 

Część podsumowująca.

 

       1.  Podsumowanie. Informacje zwrotne od uczniów na temat poznanych sposobów radzenia sobie ze   

            złością.

       2.  Zadanie domowe i pożegnanie.

            Zadanie domowe- każdy z uczniów ma zastosować w praktyce przynajmniej jeden sposób

            redukowania złości w nadchodzącym tygodniu, gdy pojawi się u niego złość lub gniew.

 

 

 

 

 

Załącznik nr 1.

fdsgsdggf.jpg

            Rysunek "Fizyczne oznaki złości", zaczerpnięty z książki: Arnold P. Goldstein, Barry Glick, John C. Gibbs: ART. Program zastępowania agresji. Wydanie poprawione. Instytut "Amity", 2004. ISBN 83-909291-7-1.



Załącznik nr 2.

Trening autogenny.

 

  Usiądź wygodnie. Rozluźnij całe ciało … Teraz zamknij oczy i spróbuj wyciszyć się … Odetchnij głęboko dwa razy … A potem już normalnie, nie kontrolując świadomie rytmu oddechu …

  Jestem spokojny i rozluźniony. Odprężam się. Wyciszam się …

 

Ćwiczenie 1: OCIĘŻAŁOŚĆ

 

Moja prawa ręka jest bardzo ciężka (kilka razy).

Moja lewa ręka jest bardzo ciężka (kilka razy).

Moja prawa noga jest bardzo ciężka (kilka razy).

Moja lewa noga jest bardzo ciężka (kilka razy).

Jestem zupełnie spokojny (jeden raz).

 

Ćwiczenie 2: CIEPŁO

 

Moja prawa ręka jest bardzo ciepła (kilka razy).

Moja lewa ręka jest bardzo ciepła (kilka razy).

Moja prawa noga jest bardzo ciepła (kilka razy).

Moja lewa noga jest bardzo ciepła (kilka razy).

Jestem zupełnie spokojny (jeden raz).

 

Ćwiczenie 3: RYTM SERCA

 

Moje serce bije spokojnie i miarowo (kilka razy).

Jestem zupełnie spokojny (jeden raz).

 

Ćwiczenie 4: ODDYCHANIE

 

Oddycham spokojnie (kilka razy)

Jestem zupełnie spokojny (jeden raz).

 

Ćwiczenie 5: SPLOT SŁONECZNY

 

Splot słoneczny (brzuch, żołądek) promieniuje ciepłem (kilka razy).

Jestem zupełnie spokojny (jeden raz).

 

Ćwiczenie 6: CHŁODNE CZOŁO

 

Moje czoło jest przyjemnie chłodne (kilka razy).

Jestem zupełnie spokojny (jeden raz).

 

Weź głęboki oddech i napnij mięśnie rąk (lub mocno się przeciągnij), zatrzymaj przez moment. Teraz zrób wydech i rozluźnij całe ciało. Otwórz oczy.

 

 



© 1999-2014 Ewa Krysińska